عباس آخوندی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین، راهاندازی بازار رهن ثانویه و بازنگری در لایحه مالیات بر خانههای خالی را اولویتهای کاری این وزارتخانه اعلام و تأکید کرد که بهدنبال قانع کردن ستاد اقتصادی دولت برای اجرای این طرحهاست.
پیش از این مسئولان وزارت راه و شهرسازی از تشکیل سامانه اطلاعات بازار مسکن برای ردیابی روند معاملات مسکن و شناسایی خانههای خالی سخن گفته بودند.
طراحی مشوقهای مالیاتی برای مالکانی که واحدهای خود را بهطور بلندمدت اجاره میدهند نیز بخشی از جزئیات لایحه خانههای خالی برای کنترل قیمتها در بازار اجاره، اعلام شده است. قرار است بهزودی این لایحه تقدیم مجلس شود تا مدیریت بازار مسکن وارد مرحله تازهای شود. وزیر راه و شهرسازی همچنین از رونق بخش مسکن را دریچهای برای خارجشدن اقتصاد از رکود تورمی دانست و از طرحهای جدید وزارتخانه متبوعش برای مدیریت بازار مسکن خبر داد. به گفته آخوندی بازار مالی مسکن در حال طراحی است. بر این اساس قرار است یک جریان پسانداز و تسهیلات راهاندازی شود تا رونق در بخش مسکن، محرکی برای خروج اقتصاد از رکود باشد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مشکلات موجود در حوزه مسکن، بانک مسکن است چراکه این بانک که در گروگان مسکن مهر است، سهبرابر توان وامدهی خود وام پرداخت کرده و از نظر استانداردهای حسابداری، بانکی ورشکسته محسوب میشود. مشکل دیگر نیز مشکل عام برای سایر بانکهاست. آخوندی بار دیگر تأکید کرد که افزایش وام مسکن با تشکیل صندوقهای پسانداز مسکن در حال پیگیری است. روز گذشته همچنین محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در نشستی خبری اعلام کرد که وزارت راه بهدنبال طراحی سیستمی است که متقاضیان مسکن بتوانند تا 150میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند.
نقص در طراحی آزادراه تهران - شمال
پروژه آزادراه تهران - شمال که همچنان در اصلیترین بخشها با چالش مواجه است و حتی پیمانکاران 2قطعه اصلی آن هنوز مشخص نیستند، با چالشی جدید مواجه شده است. عباس آخوندی قطعات 2 و 3 آزادراه که پرکارترین بخش آن است را دارای مشکل فنی در طراحی دانست. به گفته وزیر راه و شهرسازی طراحی فعلی موجب میشود که جاده فعلی چالوس بسته شود؛ به همین دلیل اصلاح و رفع نقص طرح، در دستور کار قرار گرفته است. آخوندی پیش از این نیز اعلام کرده بود که حاضر نیست اجازه دهد با راهاندازی آزادراه تهران - شمال، جاده فعلی چالوس مسدود شود.
آخوندی گفت: این آزادراه 4قطعه دارد که قطعه یک آن از تهران شروع میشود و قراردادش هم با چینیها بسته شده است. این قطعه 50درصد پیشرفت دارد. قطعه 4نیز تمامشده است و از آن استفاده میشود. آخوندی آزادراه را محور توسعه دانست و گفت: از دهه 60امکان سرمایهگذاری در آزادراهها بهوجود آمد که باید تقویت شود. ایده ما این است که نرخ مشارکت دولت در این زمینه 50 - 50 نباشد و درواقع نقش دولت صفر شود و ما فقط ناظر باشیم.
آزادسازی معاملات مسکن مهر
وزیر راه و شهرسازی همچنین راهاندازی معاملات رسمی مسکن مهر را راهی برای جلوگیری از رونق بازار سیاه دانست. محسن نریمان معاون آخوندی نیز روز گذشته در یک نشست خبری از احتمال واگذاری قطعی اراضی مسکن مهر به متقاضیان خبر داد تا به غیراز آزادسازی معاملات بخش اعیان، مالکیت اراضی نیز برای متقاضیان قطعی شود. نریمان همچنین تأکید کرد که انبوهسازان اجازه افزایش قیمت واحدهای مسکن مهر را ندارند و در این بخش افزایش قیمتی رقم نخواهد خورد. آخوندی ابراز امیدواری کرده است تا متروی پرند نیز تا تابستان سال آینده به بهرهبرداری برسد.
2200واگن مسافربری جدید در راه است
در بخش حملونقل ریلی وزارت راه و شهرسازی بهدنبال اضافه کردن 2هزارو200 واگن مسافربری به ناوگان حملونقل ریلی است. آخوندی اظهارداشت: اکنون میانگین سنی ناوگان ریلی 29سال است که باید ترمیم شود. در حوزه بار حدود 22هزار واگن باری نیاز داریم که در پی تأمین آن هستیم.
وی در ادامه به خط آهن تهران - مشهد اشاره کرد و افزود: سرعت قطار تهران - مشهد هماکنون 140کیلومتر است که قصد داریم آن را به 180کیلومتر برسانیم. وزیر راه و شهرسازی از راهاندازی قطار تهران - قم در آینده سخن گفت و اعلام کرد: قصد داریم امسال این خط را نیز برقرار کنیم.